Και επίσημα ξεκίνησαν οι πανελλαδικές εξετάσεις για το 2023, με το μάθημα της Ν. Γλώσσας – Λογοτεχνίας να είναι το πρώτο στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι.
Το ilioupolinews.gr σε συνεργασία με την αλυσίδα φροντιστηρίων «Ρόμβος», δημοσιεύουν τις απαντήσεις για τα θέματα της έκθεσης.
Θέμα Α
Α1. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, η κοινωνική θέση της γυναίκας υπονομεύεται διαχρονικά θέτοντας υπό αμφισβήτηση την αρχή της ισότητας. Συγκεκριμένα, πιστεύει ότι η γυναίκα αντιμετωπίστηκε ως αντικείμενο αναπαραγωγής και αποδέκτης βίας. Σήμερα, θεωρεί ότι είναι καθημερινή η άσκηση βίας στις γυναίκες σε όλα τα μέρη του κόσμου και μάλιστα ακραία. Ο συγγραφέας καταλήγει ότι ο σύγχρονος κόσμος θα έπρεπε να κατακλύζεται από ενοχή, συμπόνοια και ελπίδα για απόδοση δικαιοσύνης δεδομένης της αδικίας που έχει συντελεστεί.
Θέμα Β
B1. 1γ, 2γ, 3β, 4β, 5α
Β2. Προφανώς: Δηλώνεται βεβαιότητα, με τη χρήση της λέξης επιβεβαιώνεται η ύπαρξη διαφορών μεταξύ ανδρών και γυναικών, τις οποίες αναφέρεται στην προηγούμενη περίοδο ότι θεωρεί αγεφύρωτες ο νεοφεμινισμός.
όμως: Δηλώνεται αντίθεση, σε σχέση με το περιεχόμενο της προηγούμενης πρότασης όπου αναφέρεται πως υπάρχουν διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών αντιτίθεται η άποψη ότι στις περισσότερες εκφάνσεις της ζωής μας είμαστε άνθρωποι.
δηλαδή: Δηλώνεται επεξήγηση, επεξηγείται ότι η ιδιότητα του συγγραφέα, του εκπαιδευτικού, του ορειβάτη, του κηπουρού που αναφέρονται στην προηγούμενη περίοδο είναι ιδιότητες ενός ανθρώπου που ασχολείται με αυτές τις δραστηριότητες και όχι ιδιότητες γυναίκας ή άνδρα.
επειδή: Δηλώνεται αιτιολόγηση προς την προηγούμενη πρόταση, πιο συγκεκριμένα αναφέρεται ο λόγος που κατά τους νεοφεμινιστές οι γυναίκες διατρέχουν κίνδυνο να υποστούν βία και όχι απλώς διακρίσεις, επειδή ακριβώς είναι γυναίκες.
ώστε: Δηλώνεται αποτέλεσμα, η λέξη εισάγει το αιτιατό της προηγούμενης πρότασης, δηλαδή ότι γίνεται εύσημο το να είναι κανείς θύμα αφού είναι τόσο έντονος ο δημόσιος διάλογος περί γυναίκας – θύματος.
Β3α. Ο συντάκτης του κειμένου 1 έχει ως πρόθεση να προβληματίσει και να ευαισθητοποιήσει τον δέκτη σχετικά με τις αδικίες και τις διακρίσεις εις βάρος των γυναικών και τον καλεί να αναστοχαστεί , ώστε να αποκατασταθεί δικαιοσύνη. Προς επίρρωση της συγκεκριμένης πρόθεσης επικαλείται το συναίσθημα του αναγνώστη με τα εξής εκφραστικά μέσα:
- το α΄ πληθυντικό και την έγκλιση της υποτακτικής (π.χ. να αναλογιζόμαστε…, να συμπονούμε…, να προσπαθούμε να οραματιζόμαστε). Αφενός, ο συντάκτης εντάσσει τον εαυτό του αλλά και τον αναγνώστη στο ευρύτερο σύνολο των ανθρώπων που πρέπει να δράσουν για την αντιμετώπιση των αδικιών εις βάρος των γυναικών και με αυτόν τον τρόπο προσδίδει στο περιεχόμενο της παραγράφου στοιχεία καθολικότητας, συλλογικότητας και συνυπευθυνότητας, καθιστώντας το ύφος οικείο, αφετέρου ο λόγος γίνεται προτρεπτικός και το ύφος του συμβουλευτικό και προτρεπτικό.
- το συγκινησιακά φορτισμένο λεξιλόγιο (π.χ. «βία εναντίον των γυναικών», «να αναλογιζόμαστε με ενοχή», «αμέτρητες γυναίκες θύματα», «να οραματιζόμαστε δικαιοσύνη»). Με τη χρήση των συγκεκριμένων φράσεων ο συντάκτης επιτυγχάνει τη συναισθηματική φόρτιση του δέκτη και τον προβληματισμό του.
- ο υπερθετικός βαθμός (τη μεγαλύτερη αδικία από καταβολής κόσμου). Χρησιμοποιείται για να αναχθεί η αδικία εις βάρος των γυναικών στον μέγιστο βαθμό και να κατανοηθεί η διαφορά της από άλλες υφιστάμενες εις βάρος άλλων κοινωνικών ομάδων.
- το α΄ ενικό πρόσωπο (π.χ. Ξέρω ότι…). Καθιστά το ύφος οικείο, προσωπικό, άμεσο και εξομολογητικό και δημιουργεί τις προϋποθέσεις να μεταδοθεί το μήνυμα με αποτελεσματικότητα.
- Η αντίθεση (π.χ. Σήμερα, όμως,…). Εντυπώνει στη συνείδηση του δέκτη τη διαφορά και τη σημασία της παγκόσμιας ημέρας κατά της βίας εναντίον των γυναικών σε σχέση με άλλες παγκόσμιες ημέρες μνήμης που δε συγκινούν πια.
Β3β. Τα δυο μέρη της αντίθεσης στην τελευταία παράγραφο του κειμένου 2 είναι ο φεμινισμός και ο νεοφεμινισμός. Πιο συγκεκριμένα, αντιτίθεται ο φεμινισμός ως κίνημα χαρούμενο, πουωθεί τις γυναίκες σε ισχύ και διεκδίκηση της ισότητας με τους άνδρες, με τον νεοφεμινισμό ως κίνημα που προτάσσει θεωρίες ταυτότητας φύλου εμμένοντας σε ένα είδος ντετερμινισμού που πρέπει να ξεπεραστεί. Χαρακτηριστική είναι και η χρήση της λέξης «Αντιθέτως» αλλά και της φράσης «κλασικές φεμινίστριες» που λειτουργεί αντιθετικά προς τον όρο «νεοφεμινισμός». Μέσω της αντίθεσης αναδεικνύονται οι διαφορές στις θεωρίες που υποστηρίζονται από τα δυο κινήματα κι έτσι εξυπηρετείται η πρόθεση της πομπού να εξηγήσει ότι ο φεμινισμός όπως εκδηλώθηκε στον 20ο αιώνα δε σχετίζεται με τον νεοφεμινισμό, που εδραιώνεται κυρίως από το 2010 και έπειτα, και να αντιδιαστείλει τις δυο έννοιες.
Θέμα Γ
Γ1. Ο πρωταγωνιστής του Κειμένου 3 νιώθει εμφανώς μετέωρος και ανασφαλής λόγω της απόλυσής του (χρήση παρομοίωσης: «…σαν αλεξιπτωτιστές… αλεξίπτωτό τους»). Αδυνατώντας να διαχειριστεί αυτή την απώλεια, το κρύβει νιώθοντας ενοχές που λέει ψέματα στη γυναίκα του την Αντριάνα και επιδίδεται σε εσωτερικό μονόλογο με διάθεση αυτοκριτικής και εξομολόγησης ( χρήση α΄ ρηματικού προσώπου: … να φανώ άντρας, να πάψω να κρύβομαι…»). Ο ίδιος φαίνεται ότι είναι σε απόγνωση και συναισθηματική αμηχανία, συναίσθημα που τον οδηγεί σε άσκοπες μετακινήσεις (περιγραφή: «Γιατί πάνε κιόλας… ακόμα αυτό»). Τέλος, χαρακτηρίζεται από σύγχυση αναφορικά με τους ρυθμούς που κινείται ο κόσμος γύρω του (εικόνα: «Κοίταζα τον κόσμο… στο βάθος.»).
Προσωπικά, κρίνω την αντίδρασή του απόρροια των στερεοτυπικών αντιλήψεων (επανάληψη: «Οι αληθινοί άντρες, οι άντρες οι σωστοί…»), ωθώντας τον σε σύνδρομο κατωτερότητας. Επιπλέον, του ασκείται πίεση από παρωχημένες αντιλήψεις , με τις οποίες γαλουχείται συνήθως κάθε άνδρας, οι οποίες καταδεικνύονται με αυστηρό ύφος, που προσδίδει στο κείμενο ο βραχυπερίοδος λόγος, το ασύνδετο σχήμα και οι επαναλήψεις (τελευταία παράγραφος του Κειμένου 3).
Θέμα Δ
Δ1.
ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ:
Αγαπητοί καθηγητές,
Αγαπητοί συμμαθητές,
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Αφόρμηση από την Παγκόσμια Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Ιδιότητα: εκπρόσωπος της μαθητικής κοινότητας
Α. Φαινόμενα παραβίασης των δικαιωμάτων της γυναίκας στη σύγχρονη εποχή στον ιδιωτικό και δημόσιο βίο:
- Βιασμός
- Ενδοοικογενειακή βία (σωματική-λεκτική)
- Σεξουαλική παρενόχληση
- Άνιση αντιμετώπιση στον εργασιακό χώρο (κατώτεροι μισθοί)
- Στερεοτυπική μεταχείριση στον χώρο της εκπαίδευσης
- Ρατσιστική νοοτροπία στη θέση της γυναίκας στην πολιτική σκηνή
- Στέρηση δυνατότητας εκπαίδευσης
Τεκμηριωτικά, μπορεί να αξιοποιηθεί η παράθεση της επιστημονικής τοποθέτησης του ντετερμινισμού, βάσει του οποίου το φύλο προκαθορίζει τον κοινωνικό ρόλο του ατόμου. (2ηπαρ/φος Κειμένου 2)
Β. Έμπρακτη επίτευξη ισότητας φύλων από τη νέα γενιά:
- Σχολικό πλαίσιο:
- Συγκρότηση ομάδων διαμαρτυρίας υπέρ της ισότητας των φύλων μέσω καλλιτεχνικών δρωμένων (π.χ. εκθέσεις ζωγραφικής)
- Διεξαγωγή διαγωνισμών Έκθεσης με θέμα την ισότητα στον σύγχρονο κόσμο
- Ρητορικοί αγώνες
- Κοινωνικό πλαίσιο:
- Παρότρυνση των πνευματικών ηγετών να συμπράξουν μαζί τους για τη σύνταξη μιας διακήρυξης δικαιωμάτων των δύο φύλων
- Αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου μέσω της αυτοδιάθεσης σε συλλόγους και σωματεία που εργάζονται υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (εθελοντισμός)
- Πολιτικό πλαίσιο:
- Αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών των φύλων (podcast, άρθρα στο διαδίκτυο κ.α.)
- Συμμετοχή στα κοινά, ενδιαφέρον για τον τρόπο διαχείρισης των δικαιωμάτων από τους πολιτικούς ταγούς
- Συνεργασία με διεθνείς φορείς και οργανισμούς με αίτημα την επικαιροποίηση του περιεχομένου της Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
ΕΠΙΛΟΓΟΣ:
Ανάγκη σύμπραξης των νέων και των ηγεσιών για τη διεκδίκηση και διαφύλαξη της ισότητας των φύλων.
ΑΠΟΦΩΝΗΣΗ:
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!
*Σημείωση: Το επικοινωνιακό πλαίσιο απαιτεί αξιοποίηση στοιχείων προφορικού λόγου (π.χ. ρηματικό πρόσωπο, προσφωνήσεις κ.α.)
Σχολιασμός Θεμάτων
Τα φετινά θέματα χαρακτηρίζονται αναμενόμενα, για καλά προετοιμασμένους μαθητές.
Συγγραφή Απαντήσεων
Καπίτσα, Ευαγγελία, Παρασκευοπούλου Αγγελική, Σκρέκης Λουκάς
Ακολουθήστε το Ilioupolinews.gr στο Facebook και στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ηλιούπολη.