Από το 2017, οι πολίτες των Βρυξελλών οργανώνονται για ασφαλέστερους δρόμους. Αυτή η κινητοποίηση πολιτών οδήγησε, μεταξύ άλλων, σε όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε όλη την πόλη. Αποφάσισαν να δημιουργήσουν την κίνηση “Heroes for Zero” προκειμένου να ενδυναμώσουν τις διάφορες τοπικές ομάδες και να δημιουργήσουν μια μόνιμη φωνή για την οδική ασφάλεια στις Βρυξέλλες.
Το Zero στο όνομα σημαίνει μηδέν θανάτους στους δρόμους και μηδέν σοβαρούς τραυματισμούς.
To Heroes; Ήρωας είναι ο καθένας που κάνει από μέρος του την πόλη πιο ασφαλή και φιλόξενη.
Εάν θέλουμε να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, πρέπει να σκεφτούμε όλοι διαφορετικά για την κινητικότητα.
- ας βάλουμε την κοινωνική ζωή πάνω από την ανάγκη για ταχύτητα. Η μηχανοκίνηση καθιστά μεγάλο μέρος του δημόσιου χώρου μας αφιλόξενο.
- ας κάνουμε την χρήση της μηχανοκίνησης τρόπο επιλογής κυρίως για τις μεγάλες αποστάσεις. Κανείς δεν πρέπει να αισθάνεται ανασφαλής όταν διασχίζει το δρόμο ή ποδηλατεί στην πόλη.
- ας βάλουμε προτεραιότητα τους πιο ευάλωτους. Μια πόλη σχεδιασμένη για παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία είναι μια πόλη σχεδιασμένη για όλους.
- Τέλος, ας φροντίσουμε για κοινωνική δικαιοσύνη, διότι οι φτωχές γειτονιές επηρεάζονται δυσανάλογα και αυτό πρέπει να μας αφορά όλους.
HEROES FOR ZERO λοιπόν και στην Ελληνική πραγματικότητα;
Η ευκαιρία που έχει δημιουργηθεί στις μέρες μας, με τις μελέτες και την υποχρεωτικότητα των Σχεδίων Βιώσιμη Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που διεξάγονται από τους Δήμους, δεν πρέπει να παρέλθει ως μία τυπική διαδικασία, αλλά να αποτελέσει τον ουσιαστικό σχεδιασμό των Πόλεων του μέλλοντος στα θέματα κινητικότητας. Η επόμενη ημέρα πρέπει να είναι ημέρα δράσης και υλοποίησης, και οι σχεδιασμοί να προχωρήσουν άμεσα σε εφαρμογή.
Η ευκαιρία που έχει δημιουργηθεί εν μέσω COVID19, όπου απογυμνώθηκαν οι Πόλεις, ως προς το πόσο λίγους ελεύθερους χώρους διαθέτουν για τον πεζό και ως προς το πόσο αφιλόξενες είναι στο ποδήλατο και την μικρό-κινητικότητα, αλλά πάρα ταύτα που οι δρόμοι γέμισαν πεζούς και ποδήλατα, δεν πρέπει να χαθεί. Ας ακολουθηθεί το παράδειγμα των διεθνών καλών πρακτικών όπου αφαιρέθηκε χώρος από το αυτοκίνητο προς όφελος της έκτακτα διαμορφωμένης κατάστασης, με τη δημιουργία popup bike lanes για να κινούνται οι ποδηλάτες και την απελευθέρωση χώρων στον πεζό με πρόχειρες πεζοδρομήσεις και χαρακτηρισμό οδών ως ήπιας κυκλοφορίας. Νόμος υπάρχει και είναι ακόμα σε ισχύ ακόμα (Ν.4688/2020 άρθρο 65 παρ.7)
Να περάσει στον Κ.Ο.Κ. επίσημα το όριο ταχύτητας των 30χλμ/ώρα σε νευραλγικούς δρόμους όπου η ασφάλεια των ευάλωτων ομάδων είναι αναγκαιότητα. Να περάσει αλλά και να διασφαλιστεί η εφαρμογή του, γιατί ένα όριο από μόνο του είναι ένας αριθμός χωρίς νόημα.
Και εμείς ως πολίτες όμως, να σκεφτούμε τις Πόλεις στις οποίες θέλουμε να ζούμε και να τις αξιώσουμε. Να αιτηθούμε τη βελτίωση από τις αρμόδιες Αρχές και να τις αφυπνίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Να το ζητήσουμε όμως και από τον ίδιο μας τον εαυτό, με μικρές καθημερινές αλλαγές. Μείωση της ταχύτητας όταν οδηγούμε τα μηχανοκίνητα οχήματα μας, σεβασμό στις ευάλωτες στον δρόμο ομάδες, περισσότερο περπάτημα και χρήση του ποδήλατου.
Οι πόλεις έχουν ανάγκη την αλλαγή. Οι πολίτες πρέπει να είναι εκεί να στηρίξουν, να γίνουν HEROES και τα ατυχήματα ZERO.
Ακολουθήστε το Ilioupolinews.gr στο Facebook και στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ηλιούπολη.